Na ogled kratki filmi z delavnice Ustvarjanje atmosfere v filmu

RF

Atmosfera je eden osnovnih gradnikov avdiovizualne filmske pripovedi. Ustvarjamo jo kot odgovor na idejo, ki se skriva v scenariju, lahko pa jo ponudi situacija dokumentarnega dogajanja. V obeh primerih jo soustvarjata tako filmska fotografija kot tudi montaža. Na tematskih srečanjih, ki so se zaradi izrednih razmer odvila prek spleta, so udeleženci s filmskimi primeri spoznavali različne načine ustvarjanja filmske atmosfere – skozi oblikovanje svetlobe, kadriranje in postavljanje kompozicij. Usvojili so osnove montažnega razmišljanja in spoznali orodja montažnega ritma, reza in časa.

Delavnico je sestavljalo 7 srečanj (od tega so bila tri izključno teoretska). Da bi se v ustvarjanje atmosfere v filmu zares potopili, smo ustvarili tudi posebno skupino na facebooku, kjer smo si mentorji in delavničarji redno izmenjavali zanimive povezave, besedila, videe, arhive, si pošiljali surovi material in kratke filme v nastajanju.

I. Uvod: svetloba

Delavnico je uvedel Rok Nagode, ki se je na prvem srečanju posvetil pomembnosti svetlobe, pri čemer se ni omejil le na filmsko umetnost, ampak se je pomudil pri nekaj mejnikih v zgodovini likovne umetnosti: na primer iskali smo vire svetlobe v Rembrandtovi Nočni straži (1642). V uvodu se je dotaknil tudi glasbe – udeleženci so ob različnih primerih klasične glasbe opisovali vzdušje, ki ga je glasba zarisala. Spoznali smo tudi osnovno postavljanje luči.

II. Kompozicija in izrezi

Na drugem srečanju, ki se je prav tako osredotočalo na filmsko fotografijo, smo raziskovali pomen kompozicije, pri čemer smo premotrili prizore kultnih filmov, kot so Konformist (Il Conformista, 1970) Bernarda Bertoluccija, Iztrebljevalec (Blade Runner, 1982) Ridleyja Scotta … Na podlagi scenarija smo skupaj analizirali prizore študentskega filma Kar ostane (Neli Maraž, 2019; fotografija R. Nagode – slednji nam je razkril tudi nekaj prikupnih anekdot s snemanja).

III. Gibanje in Montaža

Na tretjem srečanju je vajeti prevzel Andrej Nagode, ki je s pomočjo različnih filmskih primerov predstavil osnove montaže. Spoznali smo enega pomembnejših montažerjev in teoretikov montaže Walterja Murcha. Kot primer učinkovite uporabe montaže smo analizirali prizore Kabareta (Cabaret, Bob Fosse, 1972), Botra II (The Godfather II, Francis Ford Coppola, 1974) in drugih kultov ter kratkometražno mojstrovino À propos de Nice (1930) Jeana Vigoja. Mentor je seznanil tudi z različnimi brezplačnimi programi za montiranje.

IV. Pregled posnetega materiala

Po desetih dneh, ko so udeleženci snemali svoj film s posebno filmsko atmosfero, je sledil ogled surovega materiala. Skupaj smo si ogledali izbor posnetkov vseh udeležencev, ki so jih mentorji izčrpno pokomentirali in podali smernice za nadaljnjo montažo.

V. in VI. Pregled prve montaže

Teden kasneje smo si skupaj ogledali filme po prvi montaži, ob poglobljeni debati so udeleženci s pomočjo mentorjev izoblikovali ideje za končno verzijo filma.

VII. Projekcija in pogovor o nastalih filmih

Ogled končnih filmov vseh udeležencev je spremljala razprava o zagatah in trikih ustvarjanja atmosfere. Sledil je sproščen pogovor o nadaljnjem ustvarjanju, mentorji so podali tudi nekaj praktičnih nasvetov – na primer o gradingu slike, snemalni opremi …

Z delavnico smo sicer zaključili, vendar se kmalu v srečamo v živo na prostem – ustvarjali bomo filmsko atmosfero, kakopak :)

***

Kratki filmi z delavnici o ustvarjanje atmosfere v filmu na voljo za ogled: